« Назад

Магдалена Христова: Как да върнем фигурата си след празниците

Добави в Svejo
От Магдалена Христова 12/01/2015 11:09
Магдалена Христова: Как да върнем фигурата си след празниците (сн. Sportsimages.bg)

Изминаха празниците и посрещнахме новата година, всички с надеждата за повече здраве и повече успехи. Ежедневието обаче продължава по същия начин и всички ние стартираме годината с въпросите: колко килограма сме качили, как да ги свалим и пак ли ще трябва гладуваме, за да си върнем старата форма. За това исках да споделя своето мнение, как да накараме тялото да достигне отново така желаната стегната фигура. Това състояние обаче е свързано с нашата работоспособност или с възможността на организма да извършва физическо усилие продължително време, което води до трайни и дълбоки стуктурни промени в нашето тяло и изразява качеството издръжливост.

Издръжливостта се разделя на два вида: обща или способността да се извършва физическа дейност продължително време, с умерена интензивност,свързана с аеробния обмен и пулсова честота до 150 уд/мин. Вторият вид е специална издръжливост и се характеризира от своя страна с няколко вида - скоростна, силова и скоростно-силова издръжливост. Основните източници на енергия на това качество са: АТФ (аденозинтри-фосфат), КрФ в мускулите, гликогена и мазнините.

 

В зависимост от продължителността се включват АТФ, КрФ, гликоген, глюкоза и свободни мастни киселини. При работа до 8 сек. или в анаеробен режим се включват само фосфатите, които са съставна част на мускула и не се нуждаят от транспорт. При работа от 20 сек до 2 мин работим в т.нар анаеробно-аеробен режим, при който основен източник на енергия е гликолитичния механизъм, т.е глюкозата и гликогена в черния дроб и мускулите. Всяко следващо продължаване на физическото усилие тялото достига до аеробните процеси, където енергията се освобождава не само от окислението на гликогена, но и от мазнините.

Достигането на ниво разграждане на мазнини е много труден и продължителен процес и нивото на работоспособност трябва да е много високо. За да достигнем до това състояние са необходими поне 40 мин до 1 час непрекъснато динамично усилие, което е непосилно за много от нас. Тренировките за издръжливост от своя страна са ефективни само, когато довеждат тялото до състояние на умора и когато заставят организма да се справя с дълбоките изменения, които тя предизвиква в клетките и тъканите. Качеството издръжливост е свързано и с възможността за пълното разгръщане на дихателните процеси и достигането на максимална кислородна консумация и поддържането и продължително време. Всички знаем, че основната храна за клетката е кислорода и водата, т.е високата консумация на кислород означава по-голямо количество произведена енергия.

Или по просто казано, за решаването на тези задачи е необходимо: първо, непрекъснат тренировъчен процес на усъвършенстване на функционалните възможности на организма, за да достигне високо ниво на работоспособност. Второ, продължително въздействие с оптимална интензивност и участието на възможно най-голям брой мускулни групи, като например бягане във всякакви варианти.

 

Магдалена Христова

christova.magy@gmail.com


Play of the day