« Назад

Магдалена Христова: Силата е много важна в подготовката на спортиста

Добави в Svejo
От Магдалена Христова 24/11/2014 12:10
Магдалена Христова: Силата е много важна в подготовката на спортиста Магдалена Христова (Bgathletic.com)

Скъпи приятели,

Отдавна наблюдавам факта, как младите спортисти залитат в помпане на муслули и вярвайте ми, това е за обикновенните хора, не за тези, които се занимават професионално с някакъв вид спорт. За да си добър спортист, трябва да имаш и много други качества като бързина, гъвкавост, ловкост и издръжливост.

 

В тази връзка исках да напиша малко за КАЧЕСТВОТО СИЛА - неща разбира се, които може да прочетете във всеки един учебник или интернет.

 

Силата е способността на човек да противодейства на външното съпротивление. При прилагане на сила мускулът се съкращава, а начинът на неговото съкращение има значение, както за изпълнението на движението, така и за спортното постижение. Мускулното съкращение може да бъде статично или динамично. Статичното от своя страна бива: изометрично или с преобладаващо статично усилие и изотонично, като в този случай имаме усилие от динамичен тип.

 

Приемаме, че нямаме условия за тренировка във фитнес или зала и съвсем спокойно можем да направим изометрична тренировка и в домашни условия с подръчни средства, защото това е тренировка, с която се изгражда ОСНОВАТА върху, която се развиват специалните  и идивидуални силови възможностти.

 

Предимствата обаче на изотоничната тренировка са повече поради факта, че има по-голямо приложение в спортната практика. Усилията в спорта са такива, че външното съпротивление, трябва да се преодолява с висока скорост и в продължителен период от време т.е. от  динамичната сила и силовата издръжливост, които могат да бъдат развивани само в тренировки с  динамична и скоростно-силова работа. Също така с динамична работа се усъвършенстват и двигателните навици, което е особено важно при техническите спортове.

 

Тренировката за качеството сила на един спортист обхваща развиването на всички форми на нейното проявление и е свързана с периодизацията на тренировъчния процес. Периодите в спортната подготовка най-общо казано са: общо подготвителен, специално подготвителен и състезателен. Видовете сила от своя страна биват-максимална, динамична, силова издръжливост и относителна сила. От тук следва, че няма как във всеки един период от нашата подготовка да правим една и съща сила. При това общоподготвителна и статична.

 

Тренировката за сила трябва да е съобразена с периода на подготовка, в който се намира спортистта, т.е. в общо-подготвителния период  да говорим за обща сила. В специално подготвителния вече трябва да се работи за разбиване на компонентите на силата  като максимална сила и силова издръжливост и  колкото е по-високо нивото на тези проявления толкова  по лесно ще бъде в периода, когато дойдат състезанията.

 

В последния  състезателен период  трябва да се търси само бързото и динамично усилие и да се разчита основно на нивото на относителната сила. Тренировъчното усилие трябва да е максимално близо по скорост до състезтелното т.е.  няма как да правим бавни и статични движения във фитнеса и да искаме да сме бързи пъргави и отскокливи на пистата или в залата.

 

Изключително много се радвам, че вече има доста желаещи сред младото поколоение, които търсят да се усъвършенстват и сами разбират, че без атлетика, в частност сила в контактен спорт, какъвто безспорно е и баскетбола трудно се успява. Всичко обаче трябва да се съобразява и с определената възраст и правилно да се прецени натоварването спрямо нея. Неправилната подготовка води и до нежелани последствия.

За интересуващите се в подробности, търсете ме в атлетическата зала на стадион "Васил Левски" или пишете на имейл: christova.magy@gmail.com.

Play of the day